Akupunktur

På klinikken anvender vi akupunktur som selvstændig behandling samt som supplement til anden behandling. Vi anvender fire former for akupunktur: NADA øre-akupunktur, Acunova akupunktur og IMS akupunktur.

Akupunktur er ofte velegnet til smertetilstande som:

• Rygsmerter
  • Platfod (funktionel)
  • Løberknæ
  • Hovedpine forårsaget af spændinger

Vores akupunktører har også rigtig gode erfaringer med:

• Angst af forskellige typer – det kunne eks. være angst for eksamen eller sociale sammenhænge
  • Hvis man har en tendens til vinterdepressioner, så er akupunktur et rigtig godt alternativ til medicin
  • Rygestop og lindring af sukkertrang for at forebygge vægtøgning ifm. rygestop – disse to ting behandler vi altid samtidigt
  • Smerter i led i forbindelse med gigt

AcuNova akupunktur

AcuNova er specielt velegnet til behandling af smerter – både kroniske og akutte. Erfaringer viser at AcuNova kan hjælpe ca 80% af alle smertepatienter. Udover ovennævnte har AcuNova vist sig at have rigtig god effekt på:

• Fibromyalgi
  • Uro/ smerter i benene (fx efter åreknuder eller kemo-behandling)
  • Ledsmerter fx efter skade eller slidgigt(artrose)

Hel-krops sygdomme og infektioner. (Ved sygdomme med mangeltilstande af vitaminer el. lign., skal mangeltilstanden behandles først)

Om AcuNova.

Sidst i 1990´erne så et nyt behandlings-system dagens lys. Den nye metode fik navnet Akupunktur 2000 – for at undgå sammenblanding med kinesisk akupunktur, blev navnet ændret til AcuNova.

AcuNova virker via nervesystemet – i modsætning til kinesisk akupunktur, der virker via såkaldte meridianer.

En dansk akupunktør ved navn John Boel opdagede, at der i og omkring alle led findes punkter, der er ekstrem virksomme til behandling af smerter, organiske lidelser samt såkaldte uhelbredelige øjensygdomme – også i de tilfælde hvor lægevidenskaben har opgivet med ordene: ”Det må du lære at leve med”.

Forskning

Medarbejderne hos Boel Akupunktur, samt en håndfuld videnskabsmænd med neurologen, dr. Poul Andersson i spidsen, brugte megen tid på at udforske det nye system.
Efterhånden som forskningen skred frem, blev de klar over, at AcuNova indeholdt nogle enestående potentialer, som man ikke før havde set indenfor noget andet kendt sundhedssystem.

Hvad er hemmeligheden bag AcuNovas´ succes?

En sund og rask krop ”reparerer” sig selv hele tiden. Denne naturlige helbredelsesproces kan undertiden stoppe f.eks. på grund af: Arvelige faktorer, forgiftning, stråler, alvorlig skade, trauma, virus og bakterier, mangel på micro næringsstoffer.

Hele hemmeligheden ved AcuNova er, at den kan genstarte den naturlige helbredelses-proces, når den er gået i stå – bortset ved mangel på micro næringsstoffer.
Eller med andre ord: AcuNova behandler årsagen til problemet – ikke symptomerne.

Da AcuNova således anvender naturens egen helbredelsesmetode, er der ingen bivirkninger forbundet med behandlingen.

Udbredelse

Siden den spæde start i slutningen af 1990erne, er der sket meget.
Hver uge bliver over 250.000 patienter verden over behandlet af de godt 4.000 alternative behandlere, læger og andre sundhedspersoner fra 50 lande, der har lært AcuNova.

Det fleste af disse patienter er opgivet af lægevidenskaben. De får således en ny chance for en bedre tilværelse.
AcuNova er blevet præsenteret på flere internationale akupunktur- og lægekongresser, fx i Kina, Schweitz, Østrig, Spanien og Sri Lanka hvor ”Det Åbne Internationale Universitet for Komplementær Medicin” hædrede John Boel med titlen: ”Århundredets Akupunktør” – som den første i verden.

NADA kinesisk øre-akupunktur

NADA er en katalysator der hjælper kroppen og sindets egne selvhelbredende egenskaber. Med udgangspunkt i 5 kinesiske ørepunkter, sættes nålene for at øge balancen af yin og yang energi i kroppen.

IMS akupunktur

Intramuskulær stimulation (IMS) er en speciel akupunkturform, der bygger på videnskabelige neurofysiologiske principper og muskellære.

Rygsøjlens knogler og led er konstant udsat for belastninger, og det kan forårsage stram og forkortet muskulatur som gør, at nerverne begynder at fungere dårligt. Dette kaldes indenfor IMS ”neuropati”, og betyder at nerverne og nerveenderne bliver ekstremt følsomme, hvilket medfører, at uskyldige og harmløse signaler bliver opfattet som smertefulde.

Det giver sig til udtryk over længere tid som kroniske smertetilstande. Der er ikke nogen skade på hverken knogler, led, muskler eller nerver, det er kun funktionen der er ændret. Derfor vil almindelige medicinske undersøgelser som røntgen eller skanninger ikke vise, at der er noget galt.

Akupunktører og behandlere

I Tørring Sundhedshus vil du møde følgende medarbejdere, som arbejder med akupunktur:

• Fysioterapeut og akupunktør Maria Krogh, som udfører NADA øre-akupunkturen
  • Fysioterapeuterne Maria Krogh og Lotte Toftebjerg, som behandler med AcuNova
  • Fysioterapeuterne Peter Markussen og Erika Ghisalberti, som behandler med IMS (supplement til fysioterapi)

Priser for akupunktur

Prisliste